Szabadesés címszó a Wikipédiából:
Szabadesésnek nevezzük a test mozgását, ha a gravitációs mezőben kezdősebesség nélkül elengedett test esését a gravitáción kívül semmi sem befolyásolja. Gyakorlatilag szabadesésnek tekinthető a fáról lehulló alma, az elejtett kulcscsomó vagy a leejtett kavics mozgása és a tandemutas amikor tandemugrás-nál kiugranak a repülőgépből. Talán így egyértelmű, hogy miért is írom ezt a bejegyzést. (forrás: Wikipedia)
A szabadesés, a zuhanás már az őskor óta foglalkoztatta az embereket. Elég, ha csak arra gondolunk, miért is akarunk a vízbe ugrani, amikor be is sétálhatnánk. Már az ősi kínából vannak feljegyzések, ahol az emberek tornyot építettek a víz partjára, hogy magasról, átélve a szabadesést, így eshessenek a vízbe. A lényeg nem a vízbe menetelen van, hanem a szabadesés átélésén, hiszen az emberek kijönnek és újra felmennek a toronyba ugrani. Ennek a másik formája, amikor a sziklákról ugrálunk a vízbe.
Ez természetesen szintén nem az úszás furcsa kezdéséről, hanem a szabadesésről szól. A szabadesés szabadság! Az ejtőernyősök sem repülni akarnak, hanem zuhanni, hiszen a szabadesés a legszabadabb érzés talán az egész világon.
A cikk azoknak íródik, akik kíváncsiak a szabadesés fizikájára is és érdekli őket, hogy az ejtőernyő, hogy fékezi le a szabadesést, annyira, hogy az ejtőernyős vagy a tandemutas biztonságosan földet érjen.
Kezdjük a szabadesés fizikájával:
Mint tudjuk ez nem igaz, ha elengedünk egy testet a magasban 9,81 méter per secundum négyzet gyorsulással fog mozogni, egészen addig, amíg földet nem ér. Ezt természetesen befolyásolja a közegellenállás és ne feledjük ez az állítás, a földre igaz. Más bolygókon, más adatok vannak.
Mivel a földön van légkör, így van levegő, tehát van közegellenállás. Cáfolódik a wiki meghatározása hiszen a szabadesést, a közegellenállás is befolyásolja ám szerencsénkre ez teszi lehetővé a tandemugrást és az ejtőernyőzést.
Gondolom mindenki látott már olyan filmet ahol az ejtőernyősök szabadesés közben (látszólag) vízszintesen is mozognak és közelednek egymáshoz sőt megfogva egymást együtt élik át a szabadesést.
Ez azért lehetséges mert egy idő után, mindenki eléri az ú.n. kritikus sebességet. Ez az a sebesség, ahol egy szabadesésben zuhanó test már nem gyorsul tovább. Ez az ejtőernyősöknél hason zuhanásnál 180-210 kilométer per óra, a tandemugrásnál hason zuhanásnál 250-350 kilométer per óra, de ha egy ejtőernyős fejen zuhan, akár az 500 kilométer per órát is elérheti. Itt a testünket irányítani tudjuk, hogy ne függőlegesen zuhanjunk, hanem el tudjunk mozdulni, mint egy kezdetleges repülő, vízszintes irányba is.
Elérkeztünk ahhoz a ponthoz, ahol felmerül a gondolat, ez a sebesség, a földet éréshez kicsit sok! Itt lép be az ejtőernyő. Az ejtőernyőnek az a feladata, hogy az ugrásoknál és a tandemugrásoknál lefékezze az embereket annyira, hogy biztonságosan földet érjenek. Ennek a fizikájába nem megyek már bele, hiszen az a cikk a szabadesésről szól.
A lényeg: a szabadesés, egy csoda. Aki meg akarja tapasztalni, jöjjön el ejtőernyőzni vagy tandemugrásra.
Tandemugrás a Hungary Skydive csapatával - Ejtőernyőzz velünk!
Tandemugrást tervezel? A legjobb helyen jársz! Foglald le tademugrásod időpontját, akűr a következő hétvégére, éld át a szabadesés szabadságát, csodáld meg a világot egy olyan nézőpontból, amit talán még sosem láttál! Ha a tandemugrás árak érdekelnek, itt megtalálod.
Életre szóló élményben lesz részed, amit akár a barátaidnak is megmutathatsz majd, egy sör, vagy egy dupla adag franciakrémes mellett!
Hívj bennünket most a +36 20 349 7999 számon!
A hajózás története IV. (Sport és túrahajózás)
A hajózás története: A XX. század A XX. század végre meghozta azt a jó-létet, amely lehetővé tette a magánembereknek is, hogy hajóra szálljanak. A hajózás története elérkezett ahhoz a pillanathoz, amikor a hajózás mindenki számára elérhetővé vált. Végre nem csak a...
A hajózás története III. (A yacht)
A hajózás története: Az első yacht A hajózás története tartogat néhány meglepő tényt, például hogy a yacht szó Holland eredetű és magát a hajótípust is ők találták ki. Az első példány egy "Mary" nevezetű, (15.8 méter) 1660-ban került Angliába, a Hollandok adományozták...
A hajózás története II. (Technikai fejlődés)
A hajózás története nem feltétlenül a hajók fejlődéséről szól, hiszen a hajóépítés alapvetően nem változott meg napjainkig. Ami viszont óriásit változott, az a tájékozódás. Ha a hajózás fejlődését akarjuk nyomon követni, akkor ismerkedjünk meg a térkép, az óra és a...