Az első yacht a Mary

A hajózás története: Az első yacht

A hajózás története tartogat néhány meglepő tényt, például hogy a yacht szó Holland eredetű és magát a hajótípust is ők találták ki. Az első példány egy „Mary” nevezetű, (15.8 méter) 1660-ban került Angliába, a Hollandok adományozták II. Károly királynak, megteremtve ezzel a szabdidős hajózást és a sznobizmus netovábbját.
A „Mary”

A yacht története évszámokban:

1661: II. Károly új Yachtja a „Catherine” és testvére York hercege hajója az „Ann” versenyeznek Greenwichtől Gravesendig és vissza. John Evelyn naplójából szóló feljegyzés alapján a király legyőzte testvérét és ezzel az első vitorlásgyőzelmet aratta a világon.

1720: Megalakul az első yachtklub Írországban.

1775: Az első vitorlásversenyeket szervező klub megalakul Angliában. A versenyeket a Temzén rendezik.

1817: Az első privátyacht átkel az Atlanti óceánon a neve „Cleopatra’s”, 191 tonnás.

1826. Az első tengeri verseny, a fődíj egy 100 fontos aranykupa.

1844: Megalakul az első Amerikai Yacht klub a New York.

Ezzel dióhéjban átvettük a Yachtok mint sporthajók történetét. A klubok közötti versengések, mint minden sportágban, sok fejlődést eredményeztek. Nézzük a hajók fejlődését.

 

Cutter (másnéven klipper) a Yachtok igazi elődje
A leghíresebb klipper a Cutty Stark

Bár a logikus az lenne, hogy a fejlődés a kisebb hajótól a nagyobbak felé történt, azonban pont fordított a valóság. A Cutter (másnéven klipper) volt a Yachtok igazi elődje. A fejlődést először még csak a valódi verseny, az anyagi haszonszerzés motíválta. A klipper név is innen ered hiszen a to clip=megnyír, levág szó a hajó névadója és a hajók nem mást vágtak le, rövidítettek meg, mint a menetidőt, óriási hasznokat hozva ezzel tulajdonosaiknak.

Mint a képen látható, talán a leghíresebb klipper is a „Cutty Stark” az óceán szállítóhajói voltak.

A fejlődés fokozatosan a kevesebb árbóc, kisebb vitorlázat és a gyorsaság felé tolódott el. Igazából itt vált teljesen ketté a sport és kereskedelmi vitorlázás. Az újonnan épülő „yachtoknak” már nem kellett árut szállítania, így az építés már a gyorsaság égisze alatt történt.

A versenyhajózás története – az első versenyhajók

A jobb oldalon látható „America” nevezetű szkúner már versenycélokra épült. 1851-ben Angliába vitorlázott, hogy megküzdjön a legjobb brit yachtokkal Couvesből indulva a Wight szigetek körüli pályán. Az America elnyerte a verseny díját, a Százginis Kupát, amelyet később America’s Cup-nak kereszteltek, így napjaink legöregebb nemzetközi sporttrófeája.

Ebben az időben alakulnak ki az egységesítések amelyekkel megvalósul a hajók „szabványosítása”, kialakulnak a most is használt hajóosztályok. Ez a sport szemponjából talán a legfontosabb momentum, hiszen innentől számítható az igazi egyenlő sportverseny.

Az America nevű szkúner
A Valsheda és az Endavour

A yachtok és a versenyek fénykora

A XIX. század vége és a XX. század eleje a yachtok fénykora. A hajóépítők egymást túllicitálva építik a szebbnél szebb hajókat, így kialakítva egy új ágat a hajózásban, a sznoboknak készülő luxusyachtokat, amelyeknél a versenyekben való részvétel már régen nem szempont.

Csodás alkotások születnek, mint például a bal oldalon látható két hajó, a „Valsheda” és az „Endavour”. Mindkét hajó az úgynevezett J-osztályú hajók kategóriájában versenyzett az America’s Cup elnyeréséért. Az 1930-as években ezek a hajók a Yachttervezések csúcsát jelentették.

Ezek a hajók voltak az igazi átmenetek a funkcionalitás és a kényelem, sznobizmus között. Ezekre az évekre tehető az igazi különválás a sport és a luxus között.

A világ legdrágább yacht-ja

Végezetül nézzünk meg 3 képet a világ, mostani 2. legdrágább Yachtjáról a Mirabella V-ről.

A hajó jelenleg két Guiness rekordot is tart, a legmagasabb árbóc és a legnagyobb vitorla rekordját. Akinek kedve szottyan bérbevenni, szinte bármikor megteheti, hiszen tulajdonosa Joe Vittoria szíves-örömest bérbeadja. Egy ilyen hajóval vitorlázva, az ember könnyen feledi a jelképes bérleti díjat ami 275.000. USD egy hétre ez körülbelül 50-60 millió forint.

Technikai adatok:

  • Árbóc magasság a vízfelszíntől: 88,5 méter
  • Legnagyobb vitorla felülete: 1833 négyzetméter!!!!!
  • Súlya teljes terheléssel: 740 tonna
  • Hossza: 75 méter
  • Szélessége: 14,8 méter
  • Merülési mélység: 11 méter

 

A Mirabella V
A Mirabella V felülnézetből
A Mirabella V robbantott rajza

Gondolom a képek magukért beszélnek. Bár ezek a hajók csodálatos konstrukciók, versenyzésre mégsem használják őket. Ennek oka nem csak az áruk, hanem az is, hogy gyakorlatilag nincs belőle 2 egyforma darab. Arról nem beszélve, hogy méreteik miatt sok versenypályán egészen egyszerűen el sem férnének. Ezek a hajók a föld legdrágább járművei az űrhajókon kívül, esetleg az atomtengeralattjárók és az anyahajók előzik még meg. A legalsó képen a hajó „robbantott” rajzán meg lehet nézni a hajó belső elrendezését is.

Ezzel befejeztük a hajózás történetét. Már ami a nem sport részét illeti. A sporthajók fejlődése napjainkban is gőzerővel folyik, hiszen a vitorlásversenyek a vizek Forma-1-e a mai napig meghatározó tényezője a hajók fejlődésének, de ez másik történet…

Tandemugrás a Hungary Skydive csapatával - Ejtőernyőzz velünk!

Tandemugrást tervezel? A legjobb helyen jársz! Foglald le tademugrásod időpontját, akűr a következő hétvégére, éld át a szabadesés szabadságát, csodáld meg a világot egy olyan nézőpontból, amit talán még sosem láttál! Ha a tandemugrás árak érdekelnek, itt megtalálod.

Életre szóló élményben lesz részed, amit akár a barátaidnak is megmutathatsz majd, egy sör, vagy egy dupla adag franciakrémes mellett!

Hívj bennünket most a +36 20 349 7999 számon!

Tandemugrás és a drónok

Sokakban felmerülhet a kérdés, hogy jön össze a tandemugrás és a drónok. Nos, a válasz egyszerű hiszen a tandemugrás és a drónozás is tekinthető hobbinak, de vannak akik magasabb szinten művelik ezeket tevékenységeket, sőt a drónozás már versenysporttá nőtte ki magát....