Sporthajó

A hajózás története: A XX. század

A XX. század végre meghozta azt a jó-létet, amely lehetővé tette a magánembereknek is, hogy hajóra szálljanak. A hajózás története elérkezett ahhoz a pillanathoz, amikor a hajózás mindenki számára elérhetővé vált. Végre nem csak a szponzorok által támogatott “gyári” csapatok szállhatnak vízre, hanem szinte mindenki aki szeretné kipróbálni ezt a csodálatos sportot. Kialakult két népes időtöltési forma:

  • Sporthajózás (ami különböző hajótípusokkal való versenyzést) és a

  • Túrahajózás (ami általában bérelt hajókkal történő csavargást jelent.)

Ebben a fejezetben kicsit részletesebben megismerkedünk a modernkori hajókkal, felépítésükkel, kezelésükkel.

A hajók anyaga és felépítése napjainkban

A mai verseny és túrahajók többsége műanyagból, műgyantából készül. A versenyhajókat egységesítették, a túrahajók is szinte teljesen “szabvány” szerint készülnek, így a kezelésük is leegyszerűsödött. Vannak apró eltérések a hasonló méretű hajók között, de lényegében mindnek azonos a felépítése:

Hajótest

Hajótest: aminek az aljára az oldalcsúszás megakadályozására vagy egy nagy súly (tőkesúly) vagy egy acéllemez (svert) kerül. A testbe bele van szúrva egy vagy több árbóc. (A mai verseny és túrahajók túlnyomó többsége egy árbócos) Az árbócot drótkötelek tartják feszesen. Az árbócra és az első drótkötélre rögzítik a vitorlázatot, amit csörlők segítségével, kötelekkel mozgatnak. Mindehhez még tartozik egy horgony és tartozik egy kormány. Nagy vonalakban, ennyiből áll egy hajó.

Hajótest felépítése
A vitorlázat

A vitorlázat

A vitorlázat is általában egységes a hajókon:

  • Fővitorla, ami az árbóchoz van rögzítve
  • Orr vagy fokvitorla, ami az árbócot feszítő első drótkötélzethez van rögzítve (azokat a orr vagy fokvitorlákat amelyek túlnyúlnak az árbóc vonalán hátrafelé, Génuának nevezik.)
  • Hátszél vagy Spinakker vitorla, ami igazából csak az árbóc tetejéhez van rögzítve.

A vitorlázat teszi lehetővé, hogy a hajónk mozogjon. A régi hajókat leszámítva már nem tolja a szél a hajót, hanem “húzza”. A hiedelemmel ellentétben a szél alapvetően nem a tolóerővel mozgatja a hajót, hanem (mint a repülőgépek szárnyánál) a vitorlák külső felületén képződő felhajtőerővel készteti mozgásra. (A hátszeles vagy spinakker vitorla az egyetlen ami a régi hajókhoz hasonlóan tolóerőt használ fel.) Természetesen bármelyik vitorlázattal lehet hátszélbe állni és sodortatní magunkat, de életszerűen nem így vitorlázunk.

Nagy előrelépés volt amikor az orr vagy fokvitorla felkerült a hajókra. Az orrvitorla odatereli a szelet a fővitorlára, sokkal nagyobb felhajtóerőt képezve, így lényegesen gyorsabbak lettek a hajók. A fővitorla gyakorlatilag a dőlését szabályozza a hajónak, míg az orr vagy fokvitorla adja a sebességet.

Az óriási fejlődések ellenére azért még mindíg nem lehet széllel szemben vitorlázni, de már nagyon éles szögben lehet a szél felé haladni. (Egyes versenyhajók 20-30 fokos szögben is képesek rá)

A szél iránya a vitorlákon

A széllel szemben haladást préselésnek vagy “krajcolásnak” hívják. Ha szél oldalról fúj az a “félszél”, míg ha hátulról kapjuk a szelet azt “Raumnak” nevezzük.

Hajózás iránya a szélhez képest
"Mozgó tőkesúly"

A vitorlás haladási iránya régen és ma

Régen a hajók teljes hátszélben, míg a mai hajók félszélben vagy kicsivel még a szél felé fordulva érik el a csúcssebességüket. Ilyenkor “siklik meg” a hajó, ami azt jelenti, hogy a haladásból adódó hullám hossza megegyezik a hajótest hosszával. Ebben az állapotban megváltoznak az áramlási viszonyok és a hajó hirtelen sokkal gyorsabb lesz. A versenyhajókon még az elméleti sebességmaximumot is jócskán túlteljesítik.

Ezt úgy érik el, hogy a tőkesúly mellé “mozgó, állítható” súlyokat vagyis embereket raknak a hajóba akik a szélnek megfelelően “kiülik” kiegyensúlyozzák a hajót. Erre azért van szükség mert ugyan látványilag nagyon jól mutat az oldalán haladó hajó, azonban a valóságban, mivel nem idális a siklása, sokkal lassabban halad. A dőlt hajótestnek nagy a közegellenállása és mivel a kormánylapátot is erősen ki kell mozdítani az is lassítja a hajót. (A kormánylapát, ha 5 foknál jobban ki van térítve, olyan mintha az autón, behúznánk a kéziféket.)

Hogyan kezdj hozzá a vitorlázáshoz, ha kedvet kaptál?

Természetesen nem kell mindjárt nagy hajón, nagy legénységgel kezdeni. Nagyon népszerű a világ minden táján az u.n. Dingi vagy kishajózás. Ennek az ágnak nagyon sok előnye van. Elsősorban szinte mindenki számára elérhető anyagilag, hiszen mind a hajó, a fenntartása, a nevezési díjak, szállítás egyszerűen olcsón megoldható.

Másrészt nagyon sok versenyt rendeznek ebből, (Magyarországon évente 40-50-et) így egész szezonban jól kihasználható. Aki itt megállja a helyét, kereshet nagyobb hajót vagy belepróbálhat egy másik műfajba, a túravitorlázásba.

Dingi
Kikötő

Túravitorlázás – csak pontosan, szépen

Míg a versenyen jószerivel csak egy dologé a gyorsaságé a szerep, a túravitorlázás már egy lényegesen összetettebb műfaj. Itt már sokat kell tanulni, mire egyedül elindulhatunk. A túrahajózás sokkal közelebb van az utcai közlekedéshez, mint elsőre gondolnánk, hiszen itt is táblák, lámpák, jobbkéz és egyéb elsőbbségi szabályokkal találkozunk, éppen úgy mint az országúton. Köszönhetően az elérhető áraknak és a rengeteg bérhajónak, nyáron a kikötők pont olyan forgalmasak mint a belváros és parkolni sem egyszerűbb. Egy viharos időben történő kikötés egy zsúfolt kikötőbe, olyan mintha tükörjégen próbálnánk beállni két kocsi közé a hegyoldalon. Nem lehetetlen, de nem is könnyű.

Fókuszban a kényelem

Komfortos túrahajó belül

Míg a versenyhajókon a funkcionalitás az egyetlen szempont, a túrahajóknál már a kényelem a komfort is nagy szerepet kap.
Amennyire lehetséges minden luxust beraknak egy hajóba, hogy minél szórakoztatóbb, jobb legyen a túrázás.

A túrahajókon mindent megtalálunk ami egy jobb lakásban megtalálható.

Teljesen felszerelt konyhát, hűtővel, mikrohullámú sütővel hideg-meleg vízzel, sőt a gáztűzhelyekhez sütő is van.

Túrahajó konyhája
Fürdőszoba a túrahajón

Egy átlag 45 lábas (kb.15 méter)hoszzú hajó 9-10 személy részére hálóhellyel, két fürdőszobával és WC-vel rendelkezik. A fürdőben is van melegvíz.

A túrahajók ma már Diesel motorral vannak ellátva, akkora üzemanyagtartállyal ami akár egy heti motorozást is lehetővé tesz, tankolás nélkül. (Bár alig találunk már olyan kikötőt ahol ne lehetne üzemanyagot kapni.) A marinák jól felszereltek, édesvíz, áram és az infrastuktúra használata, mind benne van a kikötői díjban. Boltok, éttermek még a szigeteken lévő kikötőkben is vannak. A hajók korszerű navigációs rendszerekkel vannak felszerelve így a vezetésük némi hozzáértéssel szinte gyerekjáték. A túravitorlázás ma már könnyen elérhető mindenki számára.

Aki nem tud vitorlázni az is tud csatlakozni másokhoz vagy akár Skippert (Kapitányt) is tud bérelni. A mai modern vitorlásokkal az egész világ bejárható, hiszen már a 45 lábas, bérelhető hajók is könnyedén képesek átkelni, akár az Óceánon is.

Tandemugrás a Hungary Skydive csapatával - Ejtőernyőzz velünk!

Tandemugrást tervezel? A legjobb helyen jársz! Foglald le tademugrásod időpontját, akűr a következő hétvégére, éld át a szabadesés szabadságát, csodáld meg a világot egy olyan nézőpontból, amit talán még sosem láttál! Ha a tandemugrás árak érdekelnek, itt megtalálod.

Életre szóló élményben lesz részed, amit akár a barátaidnak is megmutathatsz majd, egy sör, vagy egy dupla adag franciakrémes mellett!

Hívj bennünket most a +36 20 349 7999 számon!

A búvárkodás története II.

A búvárkodás története a búvárok főbb felszereléseivel folytatódik. A technika fejlődésével egyre több és egyre használhatóbb eszközt fejlesztettek ki az egykori búvárok. A búvárkodás története: A búvármaszk Aki nézett már szabad szemmel a víz alatt, tudja, hogy...

A búvárkodás története I.

A búvárkodás története i.e. 885-ig nyúlik vissza, innen származik az első ábrázolás (asszír domborművön találták) amely a búvárkodást mutatja be katonai csapatok folyón történő átkelése közben. Az első hiteles leírás Hérodotosz művéből való aki egy görög búvár,...