
Az első sífelvonók
Mint az tőlem várható, újabb technikatörténeti cikk, a sífelvonó története. Hogy ne mindig csak az eszközről beszéljünk amivel sportolunk, beszéljünk az eszközről is ami a sportban segít. Mint a tandemugrás és a repülő, következzen a síeléshez a sífelvonók története.
Mint minden történet ez is meglepetéssel kezdődik. Az első sífelvonó nem az Alpok közepén épült, hanem egy ausztriai falucska melletti mezőn Schollachban. Robert Winterhalder gondolt egy nagyot és az addigi lóvontatású „síkocsik” helyett egy olyan szerkezetet építtetett amely folyamatos menetben tudta felvinni a „hegyre” a síelni, ródlizni vágyókat.


A hegy azért került idézőjelbe, mert a lift mindössze 28 méternyi szintkülönbséget emelt, 280 méter hosszú útján.
1908. február 14-én adták át a nagyközönségnek. A szerkezet öt fából készült oszlopból állt melyen drótkötelet vezettek végig és arra köteleket kötöttek.A síelő egyszerűen megragadta a kötelet melynek a végén egy bőrlap volt és vagy fogta vagy egyszerűen „beleült”.


A szerkezet külön érdekessége, hogy a szükséges energiát egy kis vízimalom termelte. A felvonóbérlet 1 márkába került és 10 alkalomra szólt.
A lift egészen az első világháborúig üzemelt eredeti formájában. Modern változata a mai napig működik.
A második lift is a közelben került felállításra. Ezt már egy modern 15!!! Lóerős elektromotor működtette és egyszerre 35 sízőt tudott vinni.


A sífelvonó története címszavakban:
1936: az első modern húzólift a franciaországi Alpe De Huez-ban
1966: az első, teljesen automatikusan működő gondola felvonó Val d’Isere-ben és Queenstownban (Új-Zéland)
1983: a világ első hatszékese Villard de Lans-ban
1984: az első 10 fős kabinos felvonó La Clusaz-ban
1986: hatszemélyes kabinos Aspenben: 4 km hosszú, 1000 m szintkülönbség, 5,5 m/s sebesség és 2400 fő/h kapacitás, akkori világrekord
1998: a világ első 16 fős gondolaliftje Los Angels-ben


Egy érdekesség a gyártókról. A felvonók gyártása ipari célokra közel 50! Évvel előzte meg a síliftet. Az első cég aki ilyet gyártott, ismerős lesz a neve, a POMA volt. 1860-ban alapította Tomasso Agudio mérnök, bár akkoriban még Agudio volt a gyár neve. A sífelvonó története mondhatjuk, hogy stabil, kiforrott műszaki alapokraépül.


Ha esetleg mégis félnél a felvonótól, vagy nem tisztelnéd eléggé, nézd meg a képet és biztos vagyok benne, hogy mindjárt barátságosabbnak fogod érezni…
Tandemugrás a Hungary Skydive csapatával - Ugorj velünk!
Tandemugrást tervezel? A legjobb helyen jársz! Akár a következő hétvégére is tudunk neked időpontot adni, de a biztonság kedvéért, ne halogasd a foglalást – telefonálj már most! Foglald le tademugrásod időpontját, éld át a szabadesés szabadságát, csodáld meg a világot egy olyan nézőpontból, amit talán még sosem láttál és lélegezz fel a földetérés után!
Életre szóló élményben lesz részed, amit akár a barátaidnak is megmutathatsz majd, egy sör, vagy egy dupla adag franciakrémes mellett!
Hívj bennünket most!
Tandemugrás és a média
Érdekes, egyedi ajándék a saját fotókból készült mozaikkép A +- gombbal nagyíts a képen, hogy lásd a kicsiket is.
Tandemugrás és a drónok
Sokakban felmerülhet a kérdés, hogy jön össze a tandemugrás és a drónok. Nos, a válasz egyszerű hiszen a tandemugrás és a drónozás is tekinthető hobbinak, de vannak akik magasabb szinten művelik ezeket tevékenységeket, sőt a drónozás már versenysporttá nőtte ki magát....
Tandemugrás technikai szemmel: az ejtőernyős repülőgépek
A tandemugrás és az ejtőernyőzés említésekor kevés szót ejtünk a gépekről, amelyek lehetővé teszik, hogy élvezhessük a szabadesést, átélhessük a zuhanás élményét. Itt az ideje, készüljön egy cikk a repülőgépekről, amelyekből ejtőernyőzünk vagy éppen tandemugrást...