Ejtőernyős ugrás

Az 1960-70-es évek, óriási változásokat hoztak az ejtőernyőzésben. Először is a ’civil’-ek is űzhették. Az eddig gyakorlatilag katonai dologgá kisajátított tevékenység kikerült a polgári életbe és óriási tömegbázisa lett. Egyre többen birtokoltak repülőgépeket, építettek magánrepülőtereket, kialakult az ejtőernyőzés, mint sportág.

A magángyártók, magánfejlesztők óriási versenybe kezdtek a piac birtoklásáért, így óriási lendülettel, nagy anyagi befektetésekkel vágtak bele. Új anyagokat, új technológiákat, kényelmes, kezelhető, anyagilag is elérhető, biztonságos ejtőernyőt céloztak meg.

Először is szakítottak az eddigi körkupolákkal. A körkupolák, bár biztonságosak voltak, de nehezek és irányítani sem igazán lehetett őket. – A mai napig rendeznek körkupolával célbaugrást, ahol 100X200 méteres területre kell beérkezni, míg egy korszerű ernyővel egy 2mm (nem elírás) átmérőjű pontot kell eltalálni. – „Új” elképzelés született az ejtőernyőzésre, szakítottak az eddigi elképzelésekkel és áttértek a „paplanernyőre”.

Az ejtőernyők formája

Először is ez az ernyő egyáltalán nem kör alakú. A kiképzése pedig leginkább a repülőgépek szárnyához hasonlít. Itt már nem a közegellenállás fékező ereje számít, hanem a kupolán keletkező felhajtóerő. A mozgás következtében megnőtt a levegőhöz viszonyított vízszintes sebesség ami lehetővé tette, hogy sokkal kisebb sebességgel érkeznek a földre az ugrók, mint a robosztus körkupolával.

Az ejtőernyők anyaga

Másodszor az ernyők anyaga, alapvetően megváltozott. Az eddig alkalmazott selyem helyett, új anyagok kerültek a kupolába. A kupola anyaga ma javarészt szintetikus és ’zérós’. Ezt azt jelenti, hogy az anyag légáteresztő képessége 0 vagyis zéró. Semmi levegőt nem enged át az anyag, tehát ha telítődik levegővel, olyan merev lesz, mintha valóban repülőgépszárny lenne.

Ejtőernyő nyitása a pilóta által

A nyitás már nem zsinórral, bekötve történik, hanem az ugró saját döntése. Nem nyitószerkezetek nyitják az ernyőt, hanem egy kis ejtőernyőt dobnak bele a légáramlatba, ami kirántja a konténert és végigvezeti a nyitást.

Előkerültek a formatervezők, akik túl a praktikusságon, már esztétikai szempontokat is figyelembe vettek. Arról nem beszélve, hogy a katonai felhasználással szemben itt pont a jól láthatóság a cél, így kialakultak a színes, vidám, jól látható design-ok.

A biztonság terén is óriási előrelépések történtek. A nehézkes csatos, karabineres leoldási rendszer helyét átvette az úgynevezett 3 karikás leoldózár. Ez mint a neve is mutatja 3 egyre kisebb karikából áll. Nagy előnye, hogy a teherviselés a karikákon történik, így a leoldás könnyen kivitelezhető, a véletlenszerűség maximális kizárásával.

Ejtőernyők biztosító berendezései

Korszerű biztosító berendezések születtek. Ezek olyan szerkezetek, amelyek mérik az ugró sebességét, magasságát és a mért adatokból ki tudják számítani, hogy az ugrónak van-e biztonságos kupola a feje felett vagy nincs. Amennyiben a megadott magasságig, nem érzékel kupolát, automatikusan (egy piropatront használnak a gyorsaság miatt) kinyitja a mentőernyőt.

Ejtőernyő piropatron

Modern ejtőernyők napjainkban

Az összehasonlítás végett. Egy régi körkupolás ernyő, mindennel együtt kb. 20-40 kg között mozgott, addig ma egy közepes ernyő 7-10 kg. A régi körkupolák 50-100 négyzetméter között mozogtak a mai legkisebb kupola, amivel sikeresen földet értek és rendszeresen ugranak nem éri el az 5! négyzetmétert. Nyilvánvalóan a biztonság miatt az ugrók többsége nagyobb ernyővel ugrik, de a 15 négyzetméteres kupola már nagyon biztonságosnak számít.

Nézzünk meg egy ejtőernyőt, hogyan néz ki most:

Ejtőernyő napjainkban

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.

Ezek az ernyők már kiforrottak technikailag. Két ernyő van egy csomagban. A mentőernyő picit más rendszerű mint a főernyő, hogy nagyobb biztonsággal nyíljon. A kezelőszervek könnyen elérhetőek, maga az ernyő is kényelmes. Természetesen mint minden technikai eszköz, ez is karbantartás igényes, így ha elhanyagolják, ugyanúgy tönkremegy mint bármi más. Gondos odafigyeléssel azonban, sosem lesz vele probléma.

Már nincs más dolgod mint fentről meglátva egy gyönyörű felhőt, önfeledten “dobj egy hátast” a levegőbe és ahogy visszanézel a gépre amiből ugrottál, az legyen az első gondolatod, ‘szegények, még nincsenek kint’. Majd megfordulva gyönyörködj a felhőben ahogyan elzuhansz mellette és 1 perc zuhanás után nyiss, majd földet érve, egy sör mellett nézd meg a többiek videóját és mutasd meg, hogy Te mit éltél át!

Sok sikert kívánok hozzá!

Ejtőernyő részei
Az ejtőernyőzés csodája

Tandemugrás a Hungary Skydive csapatával - Ejtőernyőzz velünk!

Tandemugrást tervezel? A legjobb helyen jársz! Foglald le tademugrásod időpontját, akűr a következő hétvégére, éld át a szabadesés szabadságát, csodáld meg a világot egy olyan nézőpontból, amit talán még sosem láttál! Ha a tandemugrás árak érdekelnek, itt megtalálod.

Életre szóló élményben lesz részed, amit akár a barátaidnak is megmutathatsz majd, egy sör, vagy egy dupla adag franciakrémes mellett!

Hívj bennünket most a +36 20 349 7999 számon!

A hajózás története I. (A kezdetek)

A hajózás története minden bizonnyal akkor kezdődött amikor egy nagyon távoli ősünk, egy fadarabot használt arra, hogy a patak vagy a folyó túloldalára átjusson. Mivel az átjutás célja élelemszerzés, menekülés, áttelepülés lehetett, kijelenthetjük, hogy a hajózás a...

Az óra története

Gondolom nem meglepő, hogy egy technikatörténeti cikket írtam. Először valójában a tandemugrásnál használt magasságmérőről akartam írni. Utána jött a búvár komputer, de annyi érdekes, meglepő dologra bukkantam kutatásaim közben, hogy egy cikksorozat lesz belőle. Az...