A búvárkodás története i.e. 885-ig nyúlik vissza, innen származik az első ábrázolás (asszír domborművön találták) amely a búvárkodást mutatja be katonai csapatok folyón történő átkelése közben. Az első hiteles leírás Hérodotosz művéből való aki egy görög búvár, Szküllisz kalandjait meséli el, aki Xerxész perzsa király szolgálatában víz alatti kutatásokat végzett, i.e. az 5 században.

Arosztotelész feljegyzései alapján, Titus Lívius (római történetíró) kincskeresésre, míg Nagy Sándor tengeri akadályok elhárítására alkalmaz búvárokat, búvárharangok segítségével, mindez még mindig időszámításunk előtt.

A búvárkodás első ábrázolása

Ezekben az időkben már „szakma” volt a búvárkodás (a búvárok fizetését törvény szabályozta, a díjazás a merülési mélység szerint történt.) és mivel nagyon sok hajó süllyedt el, igen jól jövedelmező elfoglaltság volt. A gyermekeket egész kis koruktól tudatosan készítették fel a búvárkodásra. Merülő súlyként köveket használtak amit a merülés végén egyszerűen eldobtak. Már biztosítókötéllel párokban dolgoztak, hogy védjék egymást. A búvárharangot csak katonai célokra alkalmazták, a „polgári életben” nem használták.

Zothmund vitéz miután végzett Henrik hajóival

A korai búvárkodás Magyar vonatkozása

A Magyar történet első búvárja Búvár Kund (Zothmund) aki a Dunán megfúrja III Henrik Német császár hajóit 1052-ben. Hogy a legenda igaz-e nem tudjuk, de tény, hogy a császár hajói elsüllyedtek és utánpótlás nélkül kivonult Magyarországról. A korabeli Képes Krónika eképpen számol be az eseményekről:

„Ekkor a várbeli Magyarok találtak egy Zothmund nevű, úszni igen jól tudó férfit, akit elküldtek az éj csendjében a császár hajóihoz. A víz alatt jutott oda, megfúrta az összes hajókat, és ezek hirtelen megteltek vízzel.”

Zothmund vitéz miután végzett Henrik hajóival, a háttérben Pozsony

Leonardo Da Vinci szerepe a búvárkodás történetében

1500 körül Leonardo Da Vinci lerajzol egy szerkezetet ami leginkább kezdetleges légzőkészülékre hasonlít. A mintát a gyöngyhalászok által használt bőrből készült búvár ruha adta (gyűrűs ruha, búvárszemüveg, vért aminek a kiálló részei védelmet nyújtottak a nagy halak ellen.)

Az alábbi képen egy továbbfejlesztett változata található Leonardo tervének:

Da Vinci tervének továbbfejlesztett változata

Da Vinci tervének továbbfejlesztett változata

Leonardo Da Vinci légzőkészüléke
Da Vinci féle búvárruha

Már meg sem lepődünk Leonardo zsenialitásán, hiszen mondanom sem kell számos találmánya volt a búvárkodással kapcsolatban is. Az általa tervezett ruha kísértetiesen hasonlít a századokkal később elkészített nehézbúvár-felszerelésekhez.

A mozgást elősegítendő „kéziuszony” is igen fejlett képzelőerőről és megfigyelésről tesz tanúbizonyságot.

Szintén őhozzá fűződik a nehézbúvároknál használt búvárharang is ami a levegőellátást biztosította.

Kézuszony

Figyelme arra is kiterjedt, hogy a levegőt hordozó cső flexibilis legyen mivel így szabadabb mozgása van a búvárnak. Azonban a kor szelleméből adódóan nem tudományos, hanem hadi célokra fejlesztették a búvárkodást, így „micsoda meglepetés” Leonardo számos haditechnikai fejlesztést is készített a búvárok számára.

Csak egyet említünk meg a számos találmány közül a hajópalánktörőt. A képeken a szerkezet tervrajza és a megvalósított automata hajópalánktörő látható. Ezek a korukat meghaladó hadifejlesztések voltak. Igen hatékonyan működtek mivel a kár, amit előidéztek gyakorlatilag javíthatatlan volt így a megfúrt hajó megakadályozhatatlanul elsüllyedt.

A flexibilis levegő cső terve
A hajópalánktörö terve
Automata hajópalánktörő
Búvárok búvárharanggal a víz alatt

Búvárkodás története – a modern kor kezdete

A XVII. Századig nem sok minden történt a búvárkodás fejlesztésében. 1691-ben Halley (újra feltalálva Leonardo szerkezetét) kifejleszt egy 3 személy befogadására alkalmas búvárharangot. 1788-ban John Smeaton már légiszivattyúval ad levegőt a búvárnak, először a partról, de a későbbiekben már a mobil változatával, hajóról is.

1819-ben készült el az első zárt gumiruha, amelyet már oxigénpalackkal szereltek fel. A találmány Henry Fleuss nevéhez fűződik. 10 évvel később az orosz származású Gauze, megtervezi a mai formájában ismert jellegzetes rézsisakos ruhát és a levegőt adó légszivattyút. Sajnos ehhez az időszakhoz kötődik az is, hogy mivel a búvárok már 5-8 órát is képesek voltak eltölteni 15-20 méteres mélységben, megismerkedünk a keszonbetegséggel.

A bűvárkodás két iránya

A búvárkodás fejlődése itt két részre szakad. Az ipari fejlődés kialakítja a víz alatti munkavégzésre alkalmas ruhák, szabadalmak tömkelegét és elkezdődik a könnyűbúvárkodás kezdete. Egy fontos találmány említenék még ebből a korból, 1893-ban Louis Boutan (igen helytelenül a szakirodalom többsége Bouton-nak írja) elkészíti az első víz alatti fotót a maga által tervezett vízhatlan kamerával. Páratlan tett volt ez a maga nemében, hiszen ne feledjük az igazi fényképezést (ami már nem a dagerotípia elvén alapult) csak az 1850-es években kezdték el használni.

Az első vízalatti fényképezőgép
Yves Le Prieur sűritett levegős légzőkészüléke

A könnyűbúvárkodás első lépései

A könnyűbúvárkodás kezdetét valahová az 1900-as évek elejére tehetjük. Yves Le Prieur megalkotja az első felszíntől ugyan független, de még nem automatikus sűrített levegős légzőkészüléket.

A találmány egy sűrített levegős palackból és egy nyomáscsökkentőből állt. A szelep állítása ezáltal a levegő szabályozása kézzel történt. A szerkezet számtalan átalakításon esett át. Készült hozzá arcmaszk, nyomáscsökkentő, majd a palackot a búvár oldaláról a hátra helyezte át.

Ezekkel a készülékekkel már tömegesen merültek az emberek és 1934-ben megalakul az első búvárklub.

Mobil légzőkészülék
Könnyűbúvár felszerelés

Áttörés a könnyűbúvárkodás területén

Az igazi áttörést azonban 1943-tól számoljuk amikor Jacques-Yves Cousteau kapitány és Émile Gagnan mérnök kifejleszti az első biztonságosan, automatikusan működő önálló könnyűbúvár készüléket az Aqua-Lung-ot.

A könnyűbúvárkodás innentől óriási fejlődésnek indul. A szerkezetet olcsón, nagy tömegben kezdik el gyártani, a búvárkodás „divat” lesz. Hogy a kisebb pénzű emberek is belekóstolhassanak ebbe a csodába, elkezdik tömegesen gyártani az A,B,C felszereléseket. (szemüveg, légzőpipa, uszony) és az emberek ellepik a tengereket, de erről majd a következő részben…

Tandemugrás a Hungary Skydive csapatával - Ejtőernyőzz velünk!

Tandemugrást tervezel? A legjobb helyen jársz! Foglald le tademugrásod időpontját, akűr a következő hétvégére, éld át a szabadesés szabadságát, csodáld meg a világot egy olyan nézőpontból, amit talán még sosem láttál! Ha a tandemugrás árak érdekelnek, itt megtalálod.

Életre szóló élményben lesz részed, amit akár a barátaidnak is megmutathatsz majd, egy sör, vagy egy dupla adag franciakrémes mellett!

Hívj bennünket most a +36 20 349 7999 számon!

A hajózás története III. (A yacht)

A hajózás története: Az első yacht A hajózás története tartogat néhány meglepő tényt, például hogy a yacht szó Holland eredetű és magát a hajótípust is ők találták ki. Az első példány egy "Mary" nevezetű, (15.8 méter) 1660-ban került Angliába, a Hollandok adományozták...